heming jubel_500x334

- Vi må tørre å satse på miljø, og mindre på talenter

Les kommentar av Øystein Pettersen

I etterkant av åpningsrennet på Beitostølen har det blitt debattert en del rundt deltakerantall og nivå bak de alle beste, spesielt i dameklassen. Personlig tror jeg ikke vi skal svartmale situasjonen etter den helgen, selv om jeg selvfølgelig skulle sett flere jenter på start og tøffere konkurranse.

Det jeg ser som det store problemet til norsk kvinnelangrenn, er mangelen på jenter utenfor lag som utfordrer jentene med AKER i panna. Hvem som har skylden i dette er et umulig spørsmål å besvare, og skyldsspørsmålet er også helt uvesentlig. Det som er det riktige spørsmålet å stille blir heller, hva skal vi gjøre for å endre på dette?

Jeg tror at løsningen er like enkel som den er vanskelig. Vi må tørre å satse på miljø, og mindre på talenter. Klubber, kretser, skoler og landslag må tørre å sette miljøet foran den enkelte talentfulle unge løperens behov. Gode miljøer skaper på sikt både talenter og gode løpere. Unge talenter og gode løpere er ikke alltid like flinke til å skape gode sunne miljø!

Nesten alle løpere som lykkes trekker fram det gode miljøet som en av suksesskriteriene for sin egen suksess.
Trening og langrenn er i støtet som aldri før, samtidig som vi sliter med å få opp nye løpere som kan utfordre Marit og det etablerte. Har vi blitt for fokuserte på resultater og talenter at vi glemmer hvorfor vi driver med dette? Husker vi å verdsette de som er med fordi langrenn er gøy? Tør vi å bygge på deres entusiasme slik at vi kan skape store jentemiljøer som har fokus på å trives mens de gjør en god treningsjobb? Feel good, do better...

Mine beste treningskamerater idag er gutter som aldri går konkurranse, men som elsker å trene. Og jeg elsker å trene med de! Dette er miljøer som trener tøft fordi det er moro å trene sammen, miljø hvor det er helt greit å ha en dårlig dag for de andre drar deg opp igjen. Disse gutta trives så godt at de aldri vil slutte, og de drar hverandre fram på hver eneste treningsøkt. Konkurransenehelgene er like mye sosiale som de er seriøse.

I dagens samfunn dyrker vi helter og vi dyrker resultater, men det er lett å glemme at dette sjelden er et enmannsforetak! Hvor artig er det å trene alene? Hvor artig er det å vinne alene? Hvor lett er det å takle skuffelser alene??

Jeg sier ikke at det ikke jobbes godt med norsk kvinnelangrenn, jeg sier bare at vi kanskje slurver med det aller viktigste, å holde på leken i det vi driver med! Ikke alle er skapt for å vinne, men alle vil være i gode miljø hvor man blir ivaretatt og hvor man kan få bidratt med det man kan! Foruten konkurranser, så er langrenn lagidrett nr 1 i mine øyne. For meg handler det om å være sammen om å gjøre en jobb og det handler om å trives med å gjøre den jobben!

Langrenn må ikke bli en idrett hvor leksaspektet blir borte. Ja, man må trene mye og hardt. Men må all trening være seriøs? Hvorfor ikke ha en lekspreget intervall? Hvem leker nå til dags? Jo det er snowboardere og jibbere. Har juniorlangrenn glemt leken i jakten på resultater?

Det er flere utøvere på guttesida enn jentesida, som igjen betyr at det er flere miljøer på guttesida enn på jentesida. Disse miljøene skaper motiverte utøvere og talenter. Slik jeg oppfatter jenter er de enda mer opptatt av å gjøre det samme som venninner, og derfor tror jeg det er livsviktig å ta vare på alle jentene i langrennsmiljøet. Godt miljø skaper gode løpere.

Ønsker alle skiløpere der ute en strålende dag og oppfordrer dere alle, uansett alder og nivå, å verdsette de dere trener sammen med.

Artikkelen er tidligere publisert på Sprintgutta.no, og gjengitt her på Langrenn.com etter tillatelse fra artikkelforfatter Pettersen.

Diskutér saken her
Skriv innlegg nedenfor.

       *      *

  • Hvorfor snakke om jobb og ikke om idrett
    nesten alle er nok enige med Øystein Pttersen når det gjelder å satse på miljø. Men hvorfor skal vi alltid minnes om at det er profesjonell idrett Svenske Kalla sier "det va kul",eller "det var tungt og tråkit idag".De norske forteller "det var tung dag på jobben",eller "det er ikke så viktig,bare en gjennomkjøring"


  • Jentesatsing
    Heisannn Smilie Vil starte med og si at dette var et veldig bra innlegg. Og i klubben min (DFI SKI) har vi egen jentesatsing for og beholde jentene, det er en super ide. Vi har hatt foredrag om Sunn Jenteidrett, og egne treninger. Det er jo veldig flott fordi for 3 år siden var jeg den eneste jenta i gruppen, men nå er vi 7 jenter Smilie

    Hilsen Jenny. 1999



  • utstyr og kjønnsforskjeller
    Posted by pølsa junior [2010-12-02]
    utstyrsjaget har ødelagt langrenn. helt ned i laveste barneklasser er langrenn så seriøst! mange barn blir skremte av fedre som kjøper ski i hauger og spann, fordi naboen gjør det, og samtidig klager over at du ikke trener hardt nok eller går fort nok. dessuten er jenter mer flokkdyr enn gutta, gutta kan være disse kjipe enstøingene og bare se gullet rett foran seg, mens jenter fortere faller av og ikke helt ser hva alt tjaset og maset går på. frafall i jentelangrenn? på beito kanskje, men se på birkebeineren! må ikke glemme at det er mer populært å gå skirenn enn på mange år. men de går kanskje ikke seriøst nok? vi må slutte å sammenligne gutter og jenter opp i hue og ræva, de er ikke like, og har ikke de samme naturlige prioriteringene i de tidlige 20-årene. Det er mer spesielt for en jente og satse idrett i 20årene enn for en gutt, det er slik i alle idretter.


  • Miljø
    Dette er noe av det beste jeg har lest på lang tid. Det Øystein her sier bør være hele grunnpilaren. En av mine store helter innen langrenn; en av de virkelig store "gamlekara" sa til meg en gang: "det er 3 ting som teller: Miljø, Miljø og Miljø". Dette tok vi med oss i klubben vår og hadde det ikke vært for det så vet ikke jeg. Tusen takk Øystein!


  • Ikke enig med Pølsa jeg
    Posted by Skidud [2010-12-02]
    Er dessverre ikke enig disse formuleringene til pølsa. Miljø er viktig, men på et eller annet tidspunkt MÅ innstillingen om å bli best komme. Da må faktorer som det å "ofre" noe for å trene komme. Konkurranse og forbedringspotensialet MÅ komme i første rekke. Er det lenge siden folk har lest Dæhlieboka? Jeg har selv vært aktiv skiløper i norgestoppen i mange år og korrelasjonen mellom de som driver med idrett kun på grunn av miljø og tidlig frafall er jeg sikker på er god.


    • Innstillingen må komme
      Posted by konken [2010-12-02]
      Helt enig i at innstillingen om at jeg skal bli best må komme på et tidspunkt, kanskje i starten av tenårenen. Men et godt miljø er alfa omega for å få de unge til å begynne med langrenn og ikke håndball el andre lagidretter. Miljø skaper bredde. Bredden er ekstremt viktig for at de som virkelig er villig til å "ofre" det som skal til for å bli best i det hele tatt begynner med langrenn.


      • Enig.
        Posted by Skidud [2010-12-02]
        Helt enig i det jeg også.

        Desverre er det nok lettere å skape miljø i disse lagidrettene en i enkeltidretter av forskjellige årsaker. Men, det får vi nesten ikke gjort noe med.



  • Varför hugga på jenterna?
    En kommentar från en svensk... Först vill jag prisa öisten för en mycket bra artikel med tänkvärda ord. Jag har förstått att diskussionen startade med att få jenter var med på start i beito.
    Norge är ett fantastiskt skidland med stora skidåkare på både dam och herrar. Faktum är att jenterna dominerar! Marit, johaug, steira och Astrid etc Helt klart bästa damlandslag i världen! var stolta över dem! Det är både bredd och unga som kommer.
    En sak som dock gör mig lite fundersam och det kan bero på svensk media...
    Norska herrar är inte lika långt framme just nu.
    Det känns som att det är en väldigt fokus på en åkare. Lite som zlatan i Sverige. Northug är fantastisk men det känns som att det överskuggar de övriga. Media är en sak men när landslagstränaren stannar hemma från världscupen där 20 åkare är med så skulle inte jag tycka att det sänder ut rätt signal till de som är med i laget. En person är viktigare än 20.

    Jag hoppas att northug är tillbaka i god form i helgen men hoppas på fler profiler i Norge att komma fram. Pölsa nämde laget före hjälten och glädjen före vetenskap. Kloka ord. Hoppas vi får se pölsa långt fram i resutaten i år som på toppidrottsvecka! Ok kanske att Hellner är föreSmilie.



  • Flere spørsmål
    Posted by G.D. [2010-12-01]
    Fint skrevet innlegg, men det er en del sentrale spørsmål som ikke er tatt opp.

    For det første: Hva er egentlig problemet som tas opp? Er problemet at det er få seniorkvinner i sporet eller i skimiljøene? I så fall er jo nettopp poengene om godt miljø og langrennsglede viktig. Men i forbindelse med Beitostølen var jo spørsmålet som ble reist hvorfor det var så få jenter på startstreken i rennet. Når Øystein snakker om sitt eget ivrige miljø og gleden ved å trene langrenn, peker han jo selv på egne treningskamerater - som ikke går konkurranser og som ikke satser seriøst på langrenn som konkurranseidrett. Så er poenget å få flere jenter ut på ski, eller flere til start i en såpass seriøs konkurranse som åpningen på Beito? Er det egentlig et problem at det er relativt få startende i en slik konkurranse?

    Det er egentlig mange uavklarte spørsmål her. De siste årene har Skiforbundet satset mye på juniorjentene (er frafallsproblematikken før senior et større problem nå enn før?) og yngre utøvere i kvinneklassene. I praksis har konsekvensen vært at man dyrker frem talentene i noe tidligere alder enn tidligere. Kvinnene som går konkurranser for Norge internasjonalt er således også gjennomsnittlig betydelig yngre enn det ofte har vært. Er det et problem at kvinnenes aktive karrierer som profesjonelle skiløpere er flyttet fra midten av tjueårene til tidlig i tjueårene? Dette vil meget mulig innebære at kvinner som ikke har slått igjennom som (la oss si) 23-åringer, legger opp aktiv satsing. Det betyr igjen færre startende på et seriøst renn som Beito.

    Men hvorfor er dette et problem, så lenge man fremdeles får frem stortalenter? Er det ikke til og med en fordel at man blir i stand til å ta avgjørelsen om å satse på en karriere som profesjonell langrennsløper tidligere, og dermed ha bedre tid til å søke en annen karrierevei dersom en langrennskarriere ikke fører frem? Er det noe som tyder på at de som gir opp aktiv satsing også mister gleden ved å gå på ski?

    I korthet: hvorfor er det egentlig viktig å ha mange kvinner til start på Beito?



  • Jenter og miljø
    Posted by Terje R (xxx) [2010-12-01]
    Fint at en profilert løper kan uttale seg her. Muligens hjelper det mer enn når vi andre gjør det. Du har nemlig helt rett Øystein. Ser på deg som en svært fornuftig kar etter dette. Lykke til med sesongen.


  • Enig med Øystein
    Posted by konken [2010-12-01]
    men er en ting til jeg har lagt merke til de senere årene. Da jeg var en aktiv gutte/juniorløper, hadde vi fellestreninger to dager i uka. Vi trente intervall den ene økta og rolig langtur den andre(kunne bli litt forandring i selve sesongen). Nå har jeg inntrykk av at alt er blitt så vitenskaplig, det skal trenes både I1, I2, I3, I4 og I5 økter, alle mulige slags styrke, spenst og hurtighetsøvelser i ung alder. Trur alt dette kan føre til at mange unge, da spesielt jenter blir skremt bort. Da har jeg mer tru på at man gjør ting enkelt og har det morro. Utholdenhetstrening er enkelt, mye rolig trening, litt HARDT og masse morro!! Ingen vits i å gjøre det vanskelig.


    • Hm.
      Posted by Jompa (jompa AT tormann DOT nsf) [2010-12-01]
      Hvorfor gjøre noe som har vist seg å fungere svært bra, når man kan gjøre noe som rett og slett blir for dårlig?


      • fungerer svært bra..?
        Posted by gamlingen [2010-12-02]
        ja nivået på norsk herrelangrenn er jo helt rått. Ble nok trent bedre og hardere på 80 og 90 tallet enn i dag.


        • Korrekt!
          Posted by Jompa (jompa AT tormann DOT nsf) [2010-12-02]
          Ja, vi må se tilbake på treningsarbeidet som ble gjort på sent 70- tidlig 80-tallet og det Dæhlie gjorde på 90-tallet for å få norsk herrelangrenn opp i toppen igjen!


  • Bra innlegg Øystein
    Posted by Erling Christiansen [2010-12-01]
    Men er det ikke på tide å slutte å krype for jentene? Siden feministsosiologene tok over Norge på 70-tallet er det pøst inn penger i jenteprosjekter og "sosiale tiltak for jenter i idretten" osv osv. Likevel viser det seg at når en ivrig far, mor eller trener trekker seg litt tilbake etter en dårlig sesong backer jentene ut av langrennsporten - de er ikke villige til å stå på egne bein - til å stå i smørekjelleren alene - til å organisere egen trening.

    Hvor mye skal vi kjempe mot kjønnsforskjeller? Hvor mye tid og krefter skal egentlig menn - fedre, trenere og kamerater - kjempe for at jentene skal fortsette å ødelegge mensensyklusen i elitelangrennsporet - når jentene på aggregert nivå åpenbart ønsker å få slippe??



  • jenter
    Posted by jente92 [2010-12-01]
    ja, det er jo akkurat dette som er poenget, pølsa! bra noen sier det som det er. miljøet er klart den viktigste faktoren for at jenter fortsetter og blir motiverte. men vinner aldri alene.


  • Mangelvare!
    Posted by Jompa (jompa AT tormann DOT nsf) [2010-12-01]
    Og hvor er jentenes synspunkter? Hvorfor er det ingen jenter som tar tak i dette? Kommenterer dette?

    Må mer til enn kommentarer og tanker fra godt likte Pølsa for å få skikk på problemet!

    Men all honnør til Øystein som, som alltid er ærlig og sier det han tenker!



  • miljø
    Kjempebra skrevet. Rett holdning det der


  • Miljø
    Posted by Kenti [2010-12-01]
    Helt enig med Pølsa Smilie


  • Jente miljø
    Posted by Emil (h) [2010-12-01]
    Gode poeng du har pølsa. Enig i de du skriv. deg. viktig og ha nokon som er prestasjonsorientert og ikkje berre folk som er resultatorientert. Då vil de gode miljøet komma også.


  • pettersen
    Posted by fsdf (fe AT fe DOT no) [2010-12-01]
    Øystein er slettes ikke en dum, mann, han



Share on Facebook