GULL: Tore Ruuud Hofstad, Eldar Rønning, Odd-Bjørn Hjelmeset kunne løfte Petter Northug påŒ gullstol etter stafetttriumfen påŒ stafetten under VM i Liberec i 2009.

GULL: Tore Ruuud Hofstad, Eldar Rønning, Odd-Bjørn Hjelmeset kunne løfte Petter Northug påŒ gullstol etter stafetttriumfen påŒ stafetten under VM i Liberec i 2009. Foto: Geir Olsen.

Den omstridte tredjeetappen

VM på ski nærmer seg, og et av høydepunktene vil garantert bli herrestafetten. På det norske laget er tre av etappene allerede besatt. Men laget vårt mangler en løper.

Ifølge tabloidene er det en selvfølge at en skiskytter skal gå den omstridte tredjeetappen. Først var de fire å velge mellom, nå er det bare to, Hegle og Tarjei. Utgifter til eget jetfly hjem fra Skiskytter-VM spiller visst ingen rolle. Når de blir intervjuet, er det ikke måte på hvor opplagt det er at en av dem skal gå tredjeetappen. Når kvalifiserte de seg for den?

Ulike krav, Skinstad?
Så vidt jeg har klart å registrere var siste gang de stilte opp i en langrennskonkurranse på Beito i november, og de kvalifiserte seg i hvert fall ikke da? Senere har de stort sett gått 2,5 km-runder uten lange motbakker og med innlagte skytepauser, mens langrennsgutta har gått renn etter renn for å kvalifisere seg. La gå at ingen har overbevist, men stilles det ulike krav for å kvalifisere seg til den viktigste øvelsen i Holmenkollen, Skinstad?

Må kvalifisere seg i NM
Vi har flere aktuelle unggutter som kan gå etappen, enten det er en Røthe, Rennemo eller en Østensen. Kanskje dukker andre navn opp i løpet av NM-uka. Det er fristilmuligheter fredag, lørdag og søndag, og det må være et minstekrav at de aktuelle skiskytterne stiller opp og viser at de eventuelt er tredjeetappen verdig.

Unntak for en skiskytter?
Hvis Ski-NM går uten skiskyttere, eller med skiskyttere som slett ikke overbeviser, må Skinstad velge en av sine egne landslagsgutter. Tenk det, han må faktisk velge et av sine egne lovende talenter! Det høres rarere ut enn det burde, men det er det som er blitt saken etter hvert. For det kan da ikke være slik at alle som skal delta i Ski-VM må kvalifisere seg, bare ikke en kjepphøy skiskytter?

Leserinnlegg av Bernt Roald Nilsen

---

Leserinnlegg, kommentarer, kåserier og lignende representerer på generell basis ikke nødvendigvis Langrenn.com sitt syn og ståsted.

       *      *

  • oqPcxZDEMdb
    Just cause it's simlpe doesn't mean it's not super helpful.


  • KHZyxdDZIEiJIeaiY
    You put the lime in the coucont and drink the article up.


  • VM stafett, 3. etp
    Skrevet av Per Fosser (ressof AT online DOT no) [2011-02-05]
    Leser om langrennsledelsens planer om å ta ut Emil H Svendsen til 3. etg på VM stafetten, for deretter å transportere ham til VM i skiskyting med spesialfly uten at han viser seg på medaljeutdelingen.

    Gull og heder er vell og bra, men det viktigste er hvordan man vinner det på og hvordan man oppfører seg.

    Det ser ut som langrennsledelsen har mistet fotfeste når man går så langt som å stille private fly og atpå til aksepterer at vedkommende personlig ikke skal skal ta i mot en eventuell medalje.

    Ingen kan klandre løpern for dette, men langrennsledelsen burde tenke seg om.

    Dette kan fort bli skandale/etterspill.



  • Skiskyttere eller langrennsløpere? Er det noe å lure på?
    Skjønner ikke helt hvorfor artikkelforfatter mener at eksempelvis Østensen eller Røthe burde gå den omstridte tredje-etappen fremfor Hegle. Røthe er en unggutt som så vidt jeg skjønner ikke har prestert noe som helt den siste tiden. (annet enn å sitte i en TV-sending å klage på hvorfor han ikke er valgt...) Østensen ramler eller bryter!

    Så er det egentlig noe å lure på?

    Heia Hegle!



  • Svaret er...
    Finn Hågen Krogh!


  • Skiskytter til 3.etappe
    Nå er Lars Berger en av Norges Beste skøyteløpere, det har han bevisst i VM-stafett for Norge tidligere, og har også VM-Gull i Langrenn!

    Berger har sagt seg selv uaktuell, og dermed åpner det opp for Hegle og Tarjei Bø som har gått fortere enn Berger i snitt i år! Det viser på løpstidene, og i og med at Emil er tent på å gå 3.etappen, samtidig som han alltid presterer jevnt og godt bør han få den etappen.

    Sjur Røthe hadde vært den sterkeste utfordreren til skiskytterne, men slik han presterer mot Alsgaard, tør jeg ikke tenke på hvor mye han hadde blitt slått med av Alsgaard på skøyting.

    Emil Hegle Svendsen bør gå 3.etappen, og jeg vedder på Northug som ville ha Berger der er enig!



    • Alsgaard
      Skrevet av mich [2011-01-28]
      Alsgaard satser jo klassisk for tiden. Du så jo i fjor at han kun ble nr 14 på NM. Sjur Røthe er jo en bedre fristilsløper enn klassiskløper. Dermed er Sjur et bra alternativ til 3.etappen i VM. Klassiskprestasjonen hans fra i går viser jo at formen er sterk for tida!


  • 5-mila
    Skrevet av forståsegpåer [2011-01-27]
    Det er jo et poeng at den som går stafetten må gjøre en OK jobb på 5-mila,
    det har vært flaut de siste mesterskapene hvor Norge knapt har stilt med løpere. Har selvfølgelig ikke glemt gullet til PN sist.



  • Mange gode, men ingen skikkelig gode..
    Skrevet av john [2011-01-27]
    Arne Post kommer til å overraske i NM. Samtidig kommer Hegle til å gå et løp på det jevne i stafetten. Forvirringen blir komplett, men min favoritt er Røthe. Han blir også sistemann på 15km laget.


  • Sjur Røthe
    Skrevet av FB [2011-01-27]
    sjekk etappetidene på de stafettene Sjur Røthe har gått i WC år, han burde være meget aktuell for 3.etappen


  • stafett
    Skrevet av sprintsjefen [2011-01-27]
    ta ut enda en sprinter til VM, det er vel flere der som holder godt følge i 10 km.....


  • Kvalifisert
    Skrevet av UK [2011-01-27]
    Skiskytterne har ikke konkurrert med langrennsløperne og er ikke kvalifisert??? Ser en på bildet over er det minst et par mann som gjorde det som var nødvendig på stafetten fordi de fikk tidlig klarsignal uten at de nødvendigvis pr definisjon var kvalifisert. forberedelsene ble da ekstra godt spisset inn mot å prestere akkurat på stafetten.....


  • Blir provosert
    Skrevet av Tron [2011-01-27]
    Når man hører på sånne gammeldagse holdninger som dette er det fryktelig lett å la seg provosere, sannsynligvis det du ønsker, men akkurat dette innlegget er jo rett å slett usaklig. Skiskytterne har bevist mange ganger at de er gode i skøyting, de er i verdenstoppen, fatter ikke hvorfor Tetli Rennemo, Østensen eller Røhte blir nevnt i denne sammenhengen i det hele tatt, hvordan ble de kvalifisert???
    Du snakket jo om korte runder på 2,5 km uten bakker, såvidt jeg vet så har vel Østensen to fjerdeplasser i sprint i tour de ski også brøt han etterpå. Tettli Rennemo gikk en god prolog der, men etter det var han jo helt borte. Sjur Røhte gikk vel bra tidlig i sesongen, men det er lenge siden jeg så en topp plassering fra han også. Skiskytterne har vunnet det meste de har stilt opp på i år, de har bevisst form og det blir jo helt feil å evt. droppe verdenscup i skiskyting for å gå et NM. Petter Northug gikk jo NM for en del år siden og knuste Hofstad i spurten uten å komme med til VM noe som faktisk bare beviser hvor lite NM betyr for uttaket.



    • I alle dager
      Skrevet av G.D. [2011-01-28]
      Skulle likt å vite nøyaktig hva du mener med at innlegget uttrykker \"gammeldagse holdninger\". Saken er vel den at i år har ingen av skiskytterne bevist at de kan hevde seg i toppen i spesiallangrenn - i de få sammlikningene vi har, falt skiskytterne fullstendig igjennom (Beito, bl.a.). At norske skiskyttere er i den internasjonale toppen i skiskyting, er greit nok, men det er jo fullstendig umulig å spekulere i hvor høyt nivået der er.

      Per i dag er det vel ingen som egentlig er kvalifisert for tredjeetappen (Røthe og Gjerdalen er vel nærmest av langrennsløperne). Men akkurat som langrennsløperne, må skiskyttere som har lyst til å gå tredjeetappen vise at de er gode nok. I så måte slår det meg som rimelig merkelig å si at det blir feil å droppe skiskytings worldcup for å gå NM. Norge ønsker å stille med best mulig lag i VM, ikke ta råsjanser på løpere man ikke egentlig aner hvor gode er. Det skulle da virkelig bare mangle (å sammenlikne med NM for noen år siden der Northug spurtslo Hofstad, blir fullstendig usaklig - den gangen, i 2006, mente man at NM-resultatene ikke spilte så stor rolle - i dag er de fullstendig essensielle for å bestemme tredjeetappen på stafetten og vil derfor selvfølgelig tillegges nødvendig vekt. Det er ingen fast regel på hvor stor rolle NM spiller - det avhenger av situasjonen, og i år er det nødt til å spille en avgjørende rolle; de som tar ut laget har ikke noe valg).



  • Gjerdalen
    Overraskende at ingen nevner Tord Asle Gjerdalen, som antakelig må ligge best an før NM og Rybinsk


  • Litt enig.
    Skrevet av Tor [2011-01-27]
    Ole Einar Bjørndalen gikk raskest av samtlige på skøyteetappen i Gällivare. Hegle Svendsen har bevist at han ikke er noe dårligere hittil i sesongen.
    Det er ikke en selvfølge at en skiskytter skal gå tredjeetappen i VM, men å mene at Østensen eller Rennemo, som absolutt IKKE har prestert, skal gå foran blir nesten usaklig. Røthe derimot kan være en god utfordrer.



  • Gullsjanse eller ikke
    Skrevet av skiløparen [2011-01-27]
    Tror artikkelfofatter at Norge har sjans på gullet hvis Rennemo eller Østensen går 3 etappe??
    Vil tro at det her inne som nå ikke vil ha med en skiskytter, står fremst i klage køen når/hvis norge havner utenfor gullplass.

    Desverre har ikke langrennsnorge gode nok løpere til å bekle 3 etappen, så om vi skal ha sjans på gullet må vi ha med Svendsen. Det er en skam at norge ikke har et bedre landslag enn vi har, men faktum er jo at det er bare Rønning, Sundby som holder et noenlunde nivå i tillegg til Petter jr.



  • Alternativ løsning
    Skrevet av Tommy (tgjolga AT hotmail DOT com) [2011-01-27]
    Martin Johnsrud Sundby har flere ganger vist at han er blant norges beste skøytere, senest i Torsby, der han vant fellesstarten over 20km. Han kan gå like fort som hvilken som helst av de andre alternativene på 3.etappen. Med Eldar på 1.etappen, kan vi fylle på med en klassiskløper på 2.etappen. Der er det også noen å velge mellom. Oddbjørn er en av disse.


    • godt poeng
      Skrevet av langrennsfan [2011-01-27]
      Hadde bare en eller annen av "klassiskspesialistene" vist potensial så hadde denne løsningen vært den soleklart beste. Men i år så har vel nordmenn bedre plasseringer individuelt i skøyting med både Jespersen og Røthe fra Gællivare. Kanskje noen av de gode gamle klassikerne kan knuse resten i NM og åpne døra for MArtin S på 3.etappe


  • Hegle Svendsen er god, men ikke god nok
    Skrevet av Nils [2011-01-27]
    Det blir for dumt med all denne masingen om skiskyttere. Noen mener visst i ramme alvor at de beste 5 skiskytterne i Norge er raskere enn nest beste nordmann i langrennsleiren. Hvordan de kommer frem til dette er litt av et mysterium.

    Som artikkelen viser er det i hvert fall ikke ut fra resultatene i det langrennet som skiskytterne faktisk stilte opp i, og heller ikke var det vel i de verdenscuprennene i skiskyting hvor de gikk jevnt eller kun marginalt bedre enn "nobodys".

    Det er dessuten ganske paradoksalt dersom Hegle Svendsen faktisk vrakes etter at han har planlagt å droppe flere verdenscuprenn i skiskyting. Kanskje mister han med dette både VM-billetten og sjansen til sammenlagtseier i skiskytternes verdenscup.



  • Helt klart
    Skrevet av ,f [2011-01-26]
    Har dere følgt med skikkelig i vinter eller? SJUR RØTHE! Ikke noe spørsmål


  • feig?
    Skrevet av FLOTT! (flott AT hotmail DOT com) [2011-01-26]
    helt enig, virker som skinnstad vil ha med en skiskytter å ikke en av sine egene,, hovne svendsen står på tv å sier at han nærmest forventer å gå, å mener at han har bevist nok med 3 renn i uka å bla bla bla,, feigt å ikke gå langrenn synes jeg,, nm for en konge som han burde vel være som en tur i parken.,,. patetisk


  • Delvis enig
    Jeg tror Emil og Tarjei hadde vært i vel så god form som resten av herretroppen til VM. Den formen som landslagsgutta er i nå, er ikke særlig mye å skryte av (Rønning viser gode takter). Vi har en Johnsrud Sundby som sprekker som en ballong på yndlingsdistansen en måned før vm og petter (skal ikke si mer..) og Hjelmeset (kommer ikke til å bli bedre enn det han er nå). Synes ikke langrennsgutta står i posisjon å mene at de ikke vil ha en skiskytter på 3.etappen.. Enig noen?

 Neste side »

Share on Facebook
Rulleskihjul fra Swenor. Foto: Guy Mauseth.

Rullemotstand på 2-er hjul

Ny hjuldiameter

Planlegger du å delta på rulleskiløp i sommer, kanskje til og med delta på norgescup i rulleski? Da bør du vurdere å ta en liten titt på hjulene du har på skiene dine, oppfordrer Guy Mauseth i sitt leserinnlegg her på Langrenn.com.
Les mer...
Ringkollen - Treningsrunden, november 2010. Foto: Geir Nilsen/Langrenn.com.

Friluftslivet… helse… og Staten

Kronikk

God friluftspolitikk er god helsepolitikk – det er mange enige om. Men ser vi på bevilgninger fra våre folkevalgte, så er det grunn til å stille noen spørsmål.
Les mer...
Jaktstart - Toblach 2011

Fotballeksperter tipper Tour de Ski

- Disse spådommene, foruten at de er feil, antyder at langrennseksperter dessverre er i ferd med å bli som andre eksperter. Eller mer presist, fotballeksperter, skriver Marius Lystad i et leserinnlegg her på Langrenn.com.
Les mer...
Herrestafetten under NM i Stokke 2010. Foto: Geir Nilsen/Langrenn.com.

NSF om talentdyrking

Norges Skiforbund ved Hermod Bjørkestøl kommer her på Langrenn.com med et tilsvar til saken "Roper varsko om talentdyrking".
Les mer...
Damestarten under NM-stafetten i Stokke 2010. Foto: Geir Nilsen/Langrenn.com.

NSF om kvinnedeltakelse

- I en del media skapes det et inntrykk av at åpningsrennet omtrent er årets viktigste konkurranse, poengterer Hermod Bjørkestøl i en kommentar fra Norges Skiforbund her på Langrenn.com.
Les mer...
Norges gullgutter under VM i Oslo 2011. Fra venstre: Eldar Rønning, Martin Johnsrud Sundby, Petter Northug og Tord Asle Gjerdalen. Foto: Hemmersbach/NordicFocus.

Kriseropene kom for tidlig

Før jul ble det på mange hold ropt krise over herrelandslagets prestasjoner. På VMs siste dag var fasiten klar. Gutta hadde sopt med seg medaljer i bøtter og spann.
Les mer...
Åpning Oslo Ski-VM 2011. Foto: Laiho/NordicFocus.

La øyeblikkene komme

Tiden er inne. Etter flere års forberedelser har Oslo Ski-VM 2011 endelig startet. Norge og Holmenkollen skal vise verden vinterveien og de norske utøverne skal ut på gulljakt.
Les mer...
Herrestafetten under NM i Stokke 2010. Foto: Geir Nilsen/Langrenn.com.

NM-stafetten – i tråd med NSFs visjon?

I disse dager er det NM på ski, og langrenns-Norge har blikket rettet mot Steinkjer.
Les mer...
GULL: Tore Ruuud Hofstad, Eldar Rønning, Odd-Bjørn Hjelmeset kunne løfte Petter Northug påŒ gullstol etter stafetttriumfen påŒ stafetten under VM i Liberec i 2009.

Den omstridte tredjeetappen

VM på ski nærmer seg, og et av høydepunktene vil garantert bli herrestafetten. På det norske laget er tre av etappene allerede besatt. Men laget vårt mangler en løper.
Les mer...
Therese Johaug, Tour de Ski 7. etp. Val di Fiemme. Foto: Hemmersbach/NordicFocus.

Fenomenet Therese Johaug

Nettstedet Ski-Nordique.net, Frankrikes svar på Langrenn.com, har latt seg imponere over Therese Johaugs innsats på siste etappe av Tour de Ski.
Les mer...
Foto: Ola Jordheim Halvorsen

Oppsummering norgescup Meråker

- En dugnadsgjeng på 50-60 mennesker hadde lett snølagt 5 kilometerstraséen i løpet av 2-3 kvelder, skriver en av Langrenn.com's lesere.
Les mer...
Herrestarten under NM-stafetten i Stokke 2010. Foto: Geir Nilsen/Langrenn.com.

Brannfakkel inn i elite-debatten

- Spanke og franske 20-åringer hadde satt maten i halsen hvis de så hvordan en typisk norsk skiløper på amatørnivå hadde det, står det å lese i et leserinnlegg Langrenn.com har mottatt.
Les mer...
Falun 2010. Foto: NordicFocus.

Ukultur i løypene

Leserinnlegg til ettertanke.
Les mer...
Løypekart OL 2010. Løypene i Callaghan Valley.14 km løyper, 2 stadion og 2 hoppbakker innenfor 1 km2.

Løypelengder i langrenn

- Det har den siste tiden fremkommet påstander om at løypene stadig blir kortere og kortere. Slik innleder Hermod Bjørkestøl et innholdsrikt leserinnlegg om langrennsløyper.
Les mer...
Vegard Ulvang. Foto: NordicFocus.

Vegard Ulvang: - Arbeidsidé fra en kreativ arrangør

- Debatten rundt innføring av såkalt "slalåm-langrenn" har preget langrennsmedier den siste uka, innleder Vegard Ulvang i et leserinnlegg her på Langrenn.com.
Les mer...
349900-2-1248391726919-n500

Paus med tilsvar til Hoff

Arnfinn Paus kommer her med tilsvar på innlegget til Per Morten Hoff om "Private Team og NSF-avgift"

Les mer...
Per Morten Hoff

Private Team og NSF-avgift

På Skitinget ble det i helgen fattet et svært oppsiktsvekkende vedtak om private team.
Les mer...

TRIST SORTI

Leserinnlegg:

Les mer...