Ruka: Program| Startlister| Sprint K: Kvinner| Menn| 10/15 km K: Kvinner| Menn| 10/15 km jaktstart F: Kvinner| Menn| Gålå: Program| Startlister| 10/15 km F: Kvinner| Menn| Sprint F: Kvinner| Menn| 10/15 km K: Kvinner| Menn| Østersund: Program| Startlister| Resultater| Øvrige resultater nedenfor nyhet 4| Helgens TV-program| Sesonginformasjonen 2021/22| Langrenn Pluss| Uttak landslag og team| Podkast - Ski(d)nytt med Elin & Øyvind
vinnerhjerte mod

Anmeldelse av "Vinnerhjerte, historien om Marit Bjørgen"

Tips en venn  Skriv ut

Det er sagt, riktignok i spøk, at uten Trøndelag ville boka om norsk langrenn bestå av to permer.
Gjennom boka Ingerid Stenvold har skrevet «Vinnerhjertet, historien om Marit Bjørgen» har hun faktisk gjort det lettere å tro på en slik formulering.
Uansett – Stenvold «skygger» Bjørgen gjennom nesten 40 år, og tar leseren med på det meste. Hennes «beste» år idrettslig sett er godt dokumentert i sportspressen og i de nasjonale skiforbundenes og den olympiske bevegelses offisielle statistikker. Og tallenes tale er klar; Marit er tidenes største kvinnelig langrenns-utøver. 5 individuelle OL-gull, 12 individuelle VM-gull, blant utallige suverene internasjonale stafettetapper, norgesmesterskap og mye annet gjevt.
Og Stenvold tar leseren med på alt. Marit er uslåelig!
For undertegnede som har vokst opp i Marits nabobygd er det fantastisk å lese om hennes seiersgang i langrenns-sporet. Vi som kommer fra de indre strøk av Sør-Trøndelag har muligens hatt en tendens til å betrakte vårt utgangspunkt som et handicap i mange betydninger. Etter å ha lest Stenvolds bok om Marit Bjørgens vei fra gården aller, aller øverst i den endebratte lia ved sida av den utilgjengelige Sukkertoppen på Rognes, til toppen av seierspallene i de deler av verden der langrenn er populært, slår det oss at det vi har betraktet som en hemsko for å lykkes, kanskje er det motsatte.
Stenvold nevner også et annet navn som kanskje kan sammenlignes. Det går heller ikke firefelts motorvei gjennom Framverran ved Trondheimsfjorden der Petter Northug vokste opp.
Det som en annen idrettsbiograf, Thor Gotaas, benevner som «det seige slitet», er muligens nøkkelen til å lykkes i langrennssporet. Stenvolds mer enn antyder at gården Bjørgen og dens beliggenhet kanskje er sjølve nøkkelen til suksessen. Marit sparte seg aldri. I den forbindelse; det første store bildet i boka yter ikke gården Bjørgen rettferdighet. Det gir et østlandsk flott inntrykk. Om du tar en tur opp eller ned i Gauldalen vil du oppdage at Bjørgen ligger så høyt oppe i lia at du må krumme nakken.
Interessant er det også det Stenvold skriver om mat og kropp. Hun stiller f.eks. spørsmålet. «Fins den perfekte langrennskropp? Og besvarer det slik: «Ja den fins. I mange ulike former».
Det er kanskje ikke sikkert at Stenvold var klar over hvor aktuelt dette temaet skulle vise seg å bli?
For de som er glødende opptatt av vår nasjonalidrett er denne boka «et must». De som er interessert i å betrakte langrenn i et større perspektiv vil heller ikke bli skuffet.