Grafikk fra Cross Country Skiing VR hos https://store.steampowered.com

Grafikk fra Cross Country Skiing VR hos https://store.steampowered.com

Kan skiopplevelser i VR være løsningen for nordmenn som aldri får nok av snø?

Alle nordmenn er selvfølgelig ikke født med ski på beina, og i noen aldersgrupper er aktiviteter innendørs som casino og nettspill mer populært. Samtidig finnes det sannsynligvis ingen andre land der befolkningen bruker like mye penger per person på felleski, fluor og det beste som finnes av skiklær.

Tips en venn  Skriv ut

Uleselig tekst

Bli abonnent – Full tilgang til alt det gode stoffet!


Allerede abonnent?
* Klikk her for å logge inn

Få hele Langrenn Pluss (+)




Velg abonnement*
Abonnementsvilkår*

Du gir med dette godkjennelse til at Langrenn.com AS automatisk fornyer ditt abonnement frem til du selv sier dette opp. Komplette vilkår er tilgjengelig her.

Uleselig tekst

Alle nordmenn er selvfølgelig ikke født med ski på beina, og i noen aldersgrupper er aktiviteter innendørs som casino og nettspill mer populært. Samtidig finnes det sannsynligvis ingen andre land der befolkningen bruker like mye penger per person på felleski, fluor og det beste som finnes av skiklær.

Sammenlignet med dette enorme markedet spiller VR-løsninger enn så lenge en svært begrenset rolle, men kanskje det kan endre seg i fremtiden?

På noen andre områder har digital distribusjon av opplevelser nesten helt overtatt, det gjelder for eksempel både tradisjonelle videospill og kasinospill. I forhold til kasinospill på nett tar også live-spill en alt større del av markedet, noe som viser at det definitivt finnes et marked for live-opplevelser, og på sikt kanskje også VR. Det finnes selvfølgelig noen store forskjeller mellom et casino og det å stå på ski, men likevel er det et interessant bakteppe til hva som kan skje i forhold til ski.

Alpine disipliner er de mest relevante i forhold til VR
For mange nordmenn er det langrenn som er den første assosiasjonen i forhold til ski, men når det kommer til eksisterende opplevelser i VR så handler det i stor grad om alpine disipliner, inkludert skihopp. Egentlig er dette helt naturlig av minst to grunner:

● Teknisk er det enklere å lage en god spillopplevelse når spilleren kan konsentrere seg om å styre med kroppen, og ikke prøve å styre farten ved å for eksempel stake. Per i dag er det vanskelig å på noen fornuftig måte gjenskape beinbevegelsene fra langrenn.

● Uansett om nordmenn synes at langrenn er fantastisk, er det internasjonale markedet større for øvelser der du beveger deg ned en bakke. Dessuten er det mulig å lage opplevelser som ingen hadde kunnet oppleve på egen hånd, som for eksempel skihopp.

Når dette er sagt finnes det også løsninger med langrenn, som for eksempel «Cross Country Skiing VR» på Steam, men ikke forvent en realistisk opplevelse.

Profesjonelle løsninger sammenlignet med VR hjemme
Markedet for VR i hjemmet har beveget seg relativt trått, de hodesett som finnes i dag har ikke solgt all verden og Microsoft har i forhold til sin kommende femte generasjons konsoll uttalt at folk helt enkelt ikke vil ha VR.

Med tanke på dette er det interessant å spørre seg om fremtiden for skiopplevelser i VR finnes via løsninger i hjemmet eller mer profesjonelle større anlegg?

Det finnes helt klart et marked for å kjøpe tjenester knyttet til ski, noe som for eksempel åpningen av Snø utenfor Oslo er et tydelig tegn på. Spørsmålet er om det er i sånne opplevelsessenter eller ved tradisjonelle treningssenter som det kan være mulig å tilby ski via virtuell virkelighet?

Fordelen med dette er at det er mulig å bruke større løsninger der hele flaten du står på kan fungere som en styreflate. Da kan kanskje også ski i virtuell virkelighet bli et seriøst treningsverktøy, på lik linje med tilsvarende løsninger for sykkel. På det området finnes det en rekke gode løsninger, som for eksempel Zwift og Trainerroad. Kanskje får vi se noe lignende også for ski i fremtiden.


* Langrenn Pluss (+): Trening, teknikk, utstyr + +
Tips en venn  Skriv ut


blog comments powered by Disqus