Langrenn graver sin egen grav

Leserinnlegg av Kjell-Erik Kristiansen OL- og VM-speaker langrenn og skiskyting

Langrennssportens verdencup graver sin egen grav? uten at det virker som om man selv er klar over det. Nå tenker jeg ikke på manglende arenaproduksjoner, som har vært et tema i pressen de siste dagene, men på nivået på de TV-produksjoner som tilbys den langrenns-interesserte verden.
Tips en venn Tips en venn Skriv ut Skriv ut

Uleselig tekst

Bli abonnent – Full tilgang til alt det gode stoffet!


Allerede abonnent?
* Klikk her for å logge inn

Få hele Langrenn Pluss (+)




Velg abonnement*
Abonnementsvilkår*

Du gir med dette godkjennelse til at Langrenn.com AS automatisk fornyer ditt abonnement frem til du selv sier dette opp. Komplette vilkår er tilgjengelig her.

Uleselig tekst
Av Kjell-Erik Kristiansen

Jeg kastet bort hele onsdag formiddag med å se en produksjon fra World Cup i Cogne, der jeg ikke visste hvem som var med i tetstriden før det hele nesten var over. Produceren gjorde alle de feil som er mulig, og han kunne tydeligvis ingenting om langrenn. Iblant virket det som et webkamera som var plassert ute i skogen og der noen mennesker for forbi innimellom? Dette blandet med oversiktsbilder over landskapet gjorde det sikkert til en interessant sendning for de som ønsker å gjøre seg bekjent med den italienske fjellheimen, men ikke for de som er interesserte i langrenn.

Roger Aa Djupvik gjorde sitt livs løp - var det noen som så ham??  Dementiev kunne ha vunnet rennet, han ble klippet inn akkurat idet han passerte mållinja. Alle de beste var i bildet minst tre ganger der de passerte mellomtidsposisjonene uten grafikk. Det å se et langrenn uten grafikk er omtrent det samme som å se 100 hunder løpe rundt i skogen. När grafikken iblant kommer, så er det oftest på helt uinteressante løpere eller altfor sent. Den er dessuten så vanskelig å lese at jeg til tross for en 32-tommer og briller knapt forstår hva som står der?

Slik kan jeg fortsette i det uendelige, men la meg sammenfatte det kort:
Produksjonen ble laget av et team (jeg vet ikke hvem), som ikke hadde peiling på langrenn. De hadde ingen fungerende spotter-funksjon, som er A og O når man gjør individuelt langrenn. Derfor misset de nesten alt  av verdi. At dessuten kamerafolkene jobbet utan stativ og virket som om de ikke hadde billetter til arrangementet, men måtte stå bak alle tilskuerne ute i sporet, gjorde det jo ikke bedre.

Man kan skylle på mye: Rennet var flyttet, det var kort løype, mange løpere, osv. Jeg kjøper ingen av argumentene. En profesjonell producer hadde klart dette uten problemer. Synd at det ble slik, for dette rennet hadde tendenser av absolutt beste dramaturgi. Og akkurat der er ordet som de fleste glemmer: DRAMATURGI.

Hvem tenker på det idag???? Hva er spennende i langrenn???? Jo, det er å vente. Kanskje noen er så gamle at de husker da Jarle Høysæter ventet på Gjermund Eggen på Gratishaugen under Oslo-VM 1966. I mer enn 4 minutter ? men Gud så spennende? Jeg bruker å si det jeg mener, ikke alltid hverken smart eller diplomatisk. Men jeg mener at langrennssportens utvikling går uten at noen tenker på DRAMATURGI. En fellesstart i langrenn er en gruppereise til et par kilometer før mål.

Forbildet er sykkel, men det er noe annet. Sykkel er en lagsport med andre regler. Hadde langrenn vært en lagsport, hadde vi fått en helt annen taktikk, og da kunne det ha blitt spennende med fellesstart. Jeg vet hva jeg snakker om. Jeg underholdt publikum på nesten alle fellesstartene i verdenscupen forrige sesong, og det var ofte kunstig åndedrett i 95% av distansen for å ?late som? om det var spennende. En individuell øvelse har ofte enormt med dramaturgi. Som forrige sesongs femmil i Holmenkollen og onsdagens 15 kilometer i Cogne. Men når man som nå ikke greier å formidle dette, faller hele sporten.

Hva skal da langrennssporten gjøre???? Det er en komplisert situasjon, som antagelig ikke blir bedre før FIS får rettigheten til sine egne arrangement. Da kan de kvalitetssikre TV-produksjon og annet som har med arrangementet å gjøre.Nå skinner det igjennom at andre interesser bestemmer. Produksjonsselskapet i Cogne behøvde sikkert pengene, og ingen kan klandre dem for det. Men de skulle aldri ha sluppet gjennom en kvalitetskontroll av FIS ? en kontroll som dessverre ikke finnes idag. For kommentatorene er dette også en håpløs oppgave. Spesielt idag når mindre ressurssterke kanaler som Eurosport og andre sitter ?off tube?, i ett studio i Oslo, og kommenterer.

Det er rene selvmordet som kommentator å påta seg et slikt oppdrag med en så dårlig sendning som fra Cogne. Jeg har selv gjort det og måttet slutte sendningen med følgende: ?Og resultatene kan du lese i avisen i morgen??

Man kan heller ikke skylle på at dette var en engangshendelse. I de 20 år jeg har jobbet med dette har vi hatt slike produksjoner hvert eneste år. Ifjor kom Jürg Capol selv inn i min hytte for å får greie på hvem som vant konkurransen i Davos, da TV-sendingen var så dårlig at ingen kunne følge med? Det hadde ikke vært vanskeligere å fikse dette enn å ansette noen som kan producere langrenn for hele World Cup-sesongen. Da hadde man aldri fått slike kalkun-sendinger som nå. For å være helt sikker på at jeg ikke var full, bakfull, blind eller hadde andre problemer, ringte jeg til en av verdens beste langrenns-producere og en av verdens beste trenere, og da begge de holdt med meg, forsto jeg at jeg fortsatt har syn på begge øynene?

Vi kan dette i Norge, Sverige og Finland, men vi vet av erfaring hvor problemene er ? år etter år. Men ingen gjør noe med dette. Rettighetene selges til folk som ikke har greie på langrenn.I helga er det langrenn i La Clusaz. Da skal jeg passe på å ta en lang tur med familien. Men jeg er selvfølgelig tilbake til skiskytingen starter i Hochfilzen, for de har en kvalitetssikring på sine sendninger?

Håper jeg ikke oppfattes som en grinebiter, men jeg skriver dette av kjærlighet til langrennssporten og med håp om at også unge mennesker i framtiden skal attraheres til denne.
Min 15-årige datter kaller meg og alle andre som holder på med langrenn for steinaldermennesker. Jeg kan ikke så mye om snowboard, men jeg forstår jo at de har funnet en nøkkel som appelerer til ungdom ? akkurat som skiskyting?

Det handler om DRAMATURGI.

* Langrenn Pluss (+): Trening, teknikk, utstyr + +
Tips en venn Tips en venn Skriv ut Skriv ut