«Sprinteren» Verdenius klar for femmila!
Egentlig vil ikke verdens beste ski-sprinter, Jan Jacob Verdenius, bli kalt sprinter. Han er og blir en «vanlig» langrennsløper…
Og:
– Jeg har ikke fått det helt til i tradisjonellt langrenn ennå, men jeg vet at jeg også kan gå fort der. Om det ikke blir i år, kan det fort skje neste sesong, forklarer Verdenius.
Med dagens tredjeplass vant han sprint-verdenscupen sammenlagt.
– Klart det er morsomt å vinne den. Men før sesongen startet tenkte jeg ikke på sprint-sammenlagten. Det viktigste for meg var å gå fort på ski og se at trenings-arbeidet jeg har gjort i forkant av sesongen var sånn det skulle være. Men når jeg først vinner trofeet skal jeg være veldig godt fornøyd. Det er bra nivå i sprint, og det er mange løpere som satser hardt på dette. Uansett blir det verdifullt å ta med seg denne sesongen til neste år. Ikke minst psykisk.
Han var tydelig skuffet over VM.
– Jeg klarte ikke å prestere det jeg var god for – tror jeg. Helt siden jeg kom hjem fra prøve-OL i Salt Lake City har jeg slitt med å komme tilbake i god form. Hva det skyldes er usikkert, men jeg trengte over ti dager på å komme meg til hektene igjen etter USA-turen, sier Verdenius alvorlig.
Din største opptur?
– Løpene før jul var veldig bra. Jeg var i knallform fra november til langt på nyåret.
Nå skal han forberede seg til lørdagens klassiske femmil.
– Det er bare å slappe av og ta ting med ro. Jeg gleder meg til å gå, avslutter verdens beste sprinter.





