Therese Johaug innrømmer løgn
Først nå, tre og et halvt år senere, innrømmer Therese Johaug at hun løy svensken rett opp i ansiktet, foran hele pressekorpset.
Det virket ikke helt troverdig da Therese Johaug sa det tilbake i 2019. Hva gjaldt det? Det var på en pressekonferanse i forkant av VM 2019, hennes første mesterskap siden VM i Falun i 2015.
Helt spesifikt: Det var i forkant av det første distanseløpet i mesterskapet i Seefeld i Østerrike. Selvsagt kommer spørsmålet om hvilke forventninger hun har til sitt første mesterskap på fire år.
– Jeg har en drøm om en individuell VM-medalje. Om jeg klarer det, er det mer enn nok for meg, sier Johaug.
At langrennsdronninga som i gjennomsnitt vinner med 34 sekunders margin på distanseløp skulle si seg tilfreds med en bronsemedalje fra VM virket lite sannsynlig.
– Det er en bløff, sa TV2-reporter Ernst A. Lersveen.
– Jeg tror ikke engang hun ville være fornøyd om hun tok en gull-medalje. Det handler nok bare om å ta ned forventningene til seg selv, mente den svenske damelandslagstreneren Magnus Ingesson.
Den svenske reporteren Tomas Pettersson reagerte enda sterkere. «Hvorfor sitter du her og ljuger?» lød overskriften på Petterssons spalte i Expressen.
Johaug svarte med enda en løgn:
– Jeg sitter ikke her og ljuger, sa hun.
Men det gjorde hun. Først nå, flere år senere, innrømmer Johaug at hun løy.
– Jeg gjorde det. Jeg hadde tross alt vunnet alle distanseløp jeg hadde kjørt den sesongen. Dessuten hadde jeg og Karstein (Thereses lillebror, journ.anm.) en pakt. Selvsagt var det gull som var målet, skriver Johaug i sin selvbiografi «Therese Johaug – Hele historien», og fortsetter:
– For Tomas Pettersson hadde rett. Denne gullmedaljen skulle jeg ha.
Fasiten for VM 2019 ble forøvrig at Johaug tok fire medaljer av fire mulige. Hun tok tre individuelle gull og sølv på stafetten.
Så hvorfor løy Johaug? I boka forteller langrennsdronninga at hun provoseres av folk som tror hun bare kan gå og «hente hjem gull i mesterskap». Derfor sa Johaug det hun gjorde på pressekonferansen, for å ta ned forventningene hun hadde til seg selv.
På boklanseringen før helga innrømmet hun altså at hun løy til hele pressekorpset i forkant av sitt første løp i VM 2019.
Les også: Dette skrev Northug i den hemmelige SMS’en til Johaug
Enorm karriere
I løpet av sin 15 år lange karriere på verdenscupnivå har Therese Johaug tatt fire OL-gull, tre av dem under OL i Beijing i vinter og det første på stafetten under OL i Vancouver 2010.
Johaug tok sin første VM-medalje i 2007 da hun som 18-åring ble nummer tre på tremila under mesterskapet i Sapporo. Siden den tid har hun utvidet samlingen med ytterligere 19 VM-medaljer fordelt på seks mesterskap, inkludert ti individuelle gull og fire stafettgull.
Johaug har gått 246 verdenscuprenn siden debuten i Otepää 27 januar 2007, og har vunnet 82 av dem. Hun har også vunnet verdenscupen sammenlagt tre ganger.
I mars kunngjorde Therese Johaug at hun legger opp på verdenscupnivå etter sesongen 2022, men tok med seg to NM-gull, seier i Janteloppet og Skarverennet og en knepen andreplass i Birkebeinerrennet etter det.










