Norsk langrennstalent hårfint fra medalje i sykkel-VM
Sekunddrama i sykkel-VM: Langrennstalent fra NTG med i medaljekampen på tempoen.
18-åringen fra NTG Lillehammer så lenge ut til å ha VM-medaljen i boks, men endte på fjerdeplass, hårfint unna pallen på tempoen under sykkel-VM i Glasgow i Scotland.
– Det var så god jeg var i dag. Jeg kunne sikkert pacet det litt annerledes i dag hvis jeg hadde fått kjøre igjen, men sånn er det. Jeg er fornøyd, sa Nordhagen til TV 2 etter målgang fredag ettermiddag.
Eller ganske fornøyd. Ved første mellomtid på den 22.7 kilometer lange tempoen lå han på åttendeplass. På neste mellomtid lå han på tredjeplass. På vei inn på oppløpet kjempet han om gull. Men det var fortsatt flere ryttere i løypa bak Nordhagen.
Fasiten ble altså fjerdeplass, fire sekunder fra pallen. For 18-åringen som allerede har vunnet to prestisjetunge internasjonale temporitt denne sesongen, var det uansett likegyldig om det ble andre, tredje eller fjerdeplass.
– Det hadde vært kult med medalje, men i sykling gjelder det å vinne. For min del er det seier eller ingenting, sier Nordhagen.
Topp 3, menn junior, 22.7km tempo
1. Oscar Chamberlain, Australia 28:29
2. Ben Wiggins, Storbritannia, +25
3. Louis Leidert, Tyskland, +34
—
4. Jørgen Nordhagen, NTG Lillehammer/ Norge, +38
To andre norske medaljehåp med bakgrunn fra langrenn går imidlertid glipp av mesterskapet: Både Johannes Staune-Mittet (21) og Per Strand Hagevik (20) er sjuke og stiller ikke til start under sykkel-VM i Glasgow. Begge er forøvrig også teamkollegaer i det nederlandske profflaget Jumbo-Visma.
Vanvittig dobbelttalent
Nordhagen har satset parallelt på langrenn og sykling i en årrekke, og jevnlig representerer Norge i internasjonale mesterskap både sommer og vinter.
Men det var i fjor sommer at han virkelig skapte store overskrifter. Den da 17 år gamle førsteårsjunioren tok totalseieren i Birkebeinerrittet, mens resten av den etablerte sykkeleliten måtte gjøre opp om resten av pallen i det prestisjetunge rittet.
Noen uker senere skrev Nordhagen en fireårig kontrakt med profflaget til Tour de France vinneren Jonas Vingegaard.
Proffkontrakt med et World Tour lag til tross har ikke juniortalentet noen planer om å legge opp langrennskarrieren. 18-åringen mener de to idrettene utfyller hverandre godt, og opplever ikke at skisatsingen går på bekostning av sykkelsatsingen eller vice versa.
Les også: Fikk proff-kontrakt med Tour de France lag, tviholder på langrennsatsingen










