Småsyk Marit sikret sølvet.
Molde-jenta, Marit Roaldset, har ikke trent siden mandag kveld og var veldig usikker om hun i det hele tatt skulle reise til NM i Steinkjer. Men 23-åringen overrasket både seg selv og andre med å ta sin første indivduelle NM-medalje som senior-løper.
Sykdom den siste uken gjorde valget vanskelig om hun i det hele tatt skulle reise til Steinkjer. Men hun kunne ikke la være.
– Jeg var veldig usikker helt til avreisen i går. Men da jeg gikk igjennom løypa følte jeg meg ganske pigg, og da vi kom igang skjønte jeg ingenting – det gikk jo seå lett!. Kanskje har jeg vel mye overskudd som må brukes opp, smiler Marit, som har fått strenge restriksjoner om å stå over morgendagens tremil:
– Legen er klar i sin tale og det er bare å følge hans råd. Når man har holdt sengen grunnet infulensa er det kanskje ikke så dumt å roe ned litt. Snart er det påske og da er det ålreit å være frisk og rask, sier Marit.
Dagens sølv-medalje var hennes første som senior.
– Morsomt at det skulle bli sprint. Jeg har vunnet her en gang tidligere. Det var under junior-NM i 1996, smiler Marit Roaldset.









