Immonen brøt etter ordre!
Det var mange som stilte spørsmålstegn ved at Janne Immonen måtte bryte jaktstarten – etter at han lå godt plassert i tetfeltet. Nå har den avtroppede landslagstreneren, Kari-Pekka Kyrø, innrømmet at Immonen måtte bryte på ordre!
Da Janne Immonen brakk staven, lå han godt plassert, og snuste på medalje.
Men han fikk aldri gå i mål av de finske lederene. Det skyldes:
Da jaktstartens andre del startet, hadde de finske lederne fått beskjed om at Jari Isometsa var tatt i doping. Lederne ble nervøse, siden Immonen hadde brukt det samme «dop-middelet» samme morgen. De ville ikke ta noen sjanser på å bli tatt nok en gang.
Med andre ord: Janne Immonen brakk staven med vilje. På en
plass der hverken kameraer eller tilskuere var i nærheten falt Immonen
tilsynelatende i en utforbakke. Da han kom til syne i TV-kameraene noe lenger
ned i bakken kom han med stavens to halve deler i hånden. Allerede da ble det i
miljøet spekulert i hvorfor Immonen ikke stormet videre på jakt etter en ny
stav. Samtidig ble det også stilt spørsmål til om hvordan han i stor fart kunne
knekke staven, for deretter å samle sammen delene igjen, før han fortsatte ned
bakken.





