Dopingdømt langrennsløper gjør comeback med klart mål: OL 2026
Har vært utestengt fra alle konkurranser i fire år, og unngått å vise seg offentlig siden dopingdommen i 2021 – nå vil han til OL 2026.
I 2021 ble den finske langrennsløperen Ari Luusua dømt til fire års utestengelse for brudd på dopingreglene, og fikk i tillegg en bot på over en million kroner. Utestengelsen gikk ut 3. januar 2026.
Gjennom utestengelsen har han knapt vist seg offentlig. Han har trent alene, og unngått å treffe andre i miljøet. Men nå som utestengelsen er over, er 37-åringen fast bestemt på å prøve å komme seg til OL, som starter om en knapp måned.
I helga var Luusua for første gang tilbake med startnummer. Det var under Skandinavisk Cup i Finland.
Savn og nytt perspektiv
Luusua forteller at utestengelsen har gitt han et nytt perspektiv på idretten og satsingen.
– Fire år borte fra konkurranser har gitt meg perspektiv. Jeg har lært meg å verdsette sporten på en annen måte – ikke bare i form av resultater, men som en livsstil. Jeg la merke til at selv om tida gikk, så mistet jeg aldri min lidenskap til sporten og den konstante sulten er like sterk. Og det er nettopp derfor jeg kommer tilbake, skrev han på sin Instagram konto i høst.
I innlegget takker Luusua de som har støttet han gjennom utestengelsen.
– Etter fire år har jeg endelig forstått en ting: Det er ikke målet som teller, men reisen dit og de du deler den med, skriver han.
Tatt for anabole steroider
Ari Luusua var en av Finlands beste verdenscupsprintere før han gikk over til langløp i Ski Classics. Der leverte han flere pallplasser, og kjempet om seieren med langløpskongen Andreas Nygaard.
Men 20. juli 2021 ble Luusua tatt for doping. Finnen hadde tetset positivt for drostanolon (masteron) og meldonium. Der første er et anabolt androgent steroid, det andre er en hjertemedisin. Begge står på WADAs liste over forbudte stoffer.
Fikk 100 000 euro i bot
Luusua, som på det tidspunktet var på samling med det svenske topplaget Team Eksjöhus, ble utestengt i fire år av det svenske antidopingbyråets disiplinærutvalg.
Han anket dommen til den internasjonale voldgiftsdomstolen for sport (CAS) med begrunnelsen at han avsluttet sin aktive karriere i juli 2021, og at han derfor ikke lenger var underlagt WADAs bestemmelser. Men det var ikke før i september at Luusua kunngjorde at han la opp. Det gjorde han på sin Instagram-konto.
CAS var uenig med Luusua, og opprettholdt utestengelsen på fire år. I tillegg fikk finnen en bot på over en million kroner.
Les mer: Dopingtatt langrennsløper må betale 100 000 euro i bøter
Lang vei til OL
Nå forsøker Ari Luusua altså å kvalifisere seg inn i den finske troppen til OL i Milano/Cortina i februar. Mye tyder på at det kan bli krevende. På helgas renn i Skandinavisk Cup i Vantaa, ble 37-åringen nummer 80 på 10 kilometer fristil.











