Kathrine Harsem: Kjenner ryggen, tenker langsiktig
Kathrine Harsem har slitt med ryggen siden desember i fjor, men hun ble igjen norgesmester. Nå ser Varden-utøveren ser langt framover.
Det er en prolaps som har påvirket trening og konkurransene til Kathrine Rolsted Harsem de siste månedene.
– Jeg fikk den på Lillehammer i desember i fjor, sier Harsem til Langrenn.com etter seieren på skiathlon i NM del 2 på Lygna torsdag formiddag.
Ryggen er altså årsaken til at det er blitt få konkurranser og mye alternativ trening gjennom vinteren i år.
– Jeg har hatt løpt mye og også hatt mye elghufs, sier den nybakte norgesmesteren.
Nå er ryggen helt fin igjen?
– Nei, jeg kan kjenne den, sier hun.
I intervjusonen etter konkurransen merket hun at den var der.
Kan det bli operasjon?
– Nei, jeg må trene og holde det i sjakk, sier 33-åringen.
Varden-utøveren har vært med en stund, men rygg-utfordringen gjør på ingen måte at hun ser en slutt på karrieren.
– Jeg vil VM i Planica neste sesong og tenker også på OL om fire år, siden det ikke ble noe OL i år, sier Harsem.
Harsem vant 15km skiathlon under NM del 2 på Lygna med tre tidelers margin til Ragnhild Haga. Magni Smedås var like bak. Slik gikk kvinnenes 15km skiathlon.










