Välbe vil se testresultatene til Therese Johaug
Russlands skipresident Jelena Välbe vil gjerne se Therese Johaugs testresultater, tror Natalia Nepryaeva er en mer komplett langrennsløper.
– Therese (Johaug) er den største, og en unik utøver. Jeg skulle likt å se testresultatene hennes, sier den russiske skipresidenten Jelena Välbe til Championat, og fortsetter:
– Det hadde vært interessant å se hennes test data, i hvert fall få en viss innsikt, for jeg tror Therese må ha et superhjerte. Det er tydelig at hun er en meget velfungerende jente.
Samtidig mener Välbe at heller ikke Johaug var en 100 prosent komplett langrennsløper. Der tror hun at Natalia Nepryaeva er bedre enn Johaug.
Välbe mener derfor at 26-åringen absolutt har potensial til å prege internasjonalt kvinnelangrenn i årene framover.
– Jeg tror Natasha (Nepryaeva) vil bli lederen i verdenscupen framover. Det er enklere for henne, fordi hun er en mer komplett løper enn Johaug. Natasha går like bra på både lange løp og i sprint, og det gjorde ikke Johaug, sier Välbe.
Blir Nepryaeva den neste skidronninga?
Den siste uka har Natalia Nepryaeva gjort rent bort under det russiske mesterskapet i Syktyvkar. Hun vant samtlige av de individuelle øvelsene i mesterskapet. I tillegg tok hun gull på lagsprinten og bronse på stafetten.
Nepryaeva vant også verdenscupen sammenlagt. Det til tross for at hun gikk glipp av de to siste rundene av årets verdenscup.
Välbe tviler likevel på om hun vil kunne dominere på samme måte som Therese Johaug gjorde, og poengterer at Nepryaeva må jobbe hardt for å holde seg i toppen.
– Hun kan ikke slippe seg ned nå. Alle har jo sett hva Sverige har på gang. Men vi har flere jenter som kan bite fra seg, og (Nepryaeva) kan ikke legge seg på sofaen. Da kommer hun ikke til å lykkes, sier Välbe.
Den russiske skipresidenten er forøvrig selv tre ganger olympisk mester i langrenn.
I forkant av OL i Beijing sa Markus Kramer, som var Russlands hovedtrener til og med inneværende sesong, at kvinnelangrenn blir mer spennende når Johaug legger opp.
Hva skjer med russerne nå?
Om russerne får komme tilbake i verdenscupen neste sesong, gjenstår å se.
1. mars besluttet det internasjonale skiforbundet FIS å utestenge russiske og hviterussiske løpere resten av sesongen. I første omgang ville FIS la enkeltutøvere delta under nøytralt flagg. Men etter oppfordring fra den internasjonale olympiske komité (IOC) besluttet FIS altså å utestenge dem.
Utestengelsen er en del av de globale sanksjonene mot Russlands invasjon og krigen i Ukraina.
Visma Ski Classics gjorde forøvrig det samme for langløpsserien.










