Dopingdømt finne vinner FIS-renn
Bare uker etter at dopingutestengelsen ble opphevet, slår han VM-stjerner og landslagsprofiler med et halvt minutt. – Ikke overrasket, sier konkurrentene.
3. januar, samme dag som dopingutestengelsen ble opphevet, gjør den finske langrennsløperen comeback med startnummer i Skandinavisk Cup.
Og nå, bare noen få uker senere, slår 37-åringen samtlige landslagsløpere og flere av verdens beste på lørdagens 15-kilometer med individuell start i den finske nasjonale cupen.
Ari Luusua klokker inn på 32:12.7, og vinner med 27 sekunder ned til Alexander Ståhlberg på andreplass og 35 sekunder til Miro Karppanen på tredjeplass. Ville Ahonen bli nummer fire, 36 sekunder bak. Verdenscupveteranen Ristomatti Hakola, som tok sølv under VM i Trondheim i fjor vinter, blir nummer fem. Han er 45 sekunder bak.
Markus Vuorela, som tok bronse under VM i Trondheim, ender på sjuendeplass på lørdagens renn.
– Det er ikke overraskende. Etter det jeg har sett av hans treningsvideoer, så er han råsterk, sier Hakola til den finske avisa Iltalehti.
Vanvittige treningsmengder
Gjennom utestengelsen har Luusua knapt vist seg offentlig. Han har trent alene, og unngått å treffe andre i miljøet. Men det er godt kjent at langrennsløperen fra Rovaniemi er glad i å trene. Han har lagt ned godt over tusen treningstimer allerede denne sesongen.
– Jeg gjør ikke dette for timene. Det er lidenskapen som motiverer meg, sier han.
Luusua sier han ikke følte noe press på seg for å prestere på lørdagens renn, selv om alt av familie, venner og støttespillere var tilstede på Kauppi stadion.
– Jeg var nervøs på morgenen, så jeg visste at jeg var på vei til noe bra. Da jeg kom tilbake (fra utestengelsen, journ.anm.) hadde jeg to mål. Det ene var å kunne konkurrere i det hele tatt. Det andre var å finne flyten. Og det ser ut til at jeg greide det siste.
Saken fortsetter under

Revansj som smaker
Seieren smakte ekstra godt for Luusuas klubb Tampereen Yrittsä. Rennarrangøren er den lokale rivalklubben Tampreeen Pyrintö.
– For et par år siden var det et par karer fra klubben som tok kontakt. De sa at hvis jeg skulle gå aktivt igjen, burde jeg gå for dem. Det var den første klubben som tok kontakt. De stolte på meg, når andre klubber ikke snakket med meg, og det føltes godt. Så da kom vi til enighet, sier Luusua, som gikk for Taivalkoski Mtsä-Veikko før dopingskandalen.
37-åringen sier at han har fått ulike reaksjoner i miljøet etter returen.
– Det ha vært noen negative kommentarer, men det meste har vært positivt. Du må ta til deg det positive, og stenge det negative ut. Jeg har sonet straffen nå, sier han.
Nå er planen å ta vinteren helg for helg. Men hovedmålet for resten av 2026-sesongen er Vasaloppet. Det legendariske turrennet fra Sälen til Mora går 1. mars.
Tatt for anabole steroider – fikk 100 000 euro i bot
Ari Luusua var en av Finlands beste verdenscupsprintere før han gikk over til langløp i Ski Classics. Der leverte han flere pallplasser, og kjempet om seieren med langløpskongen Andreas Nygaard.
Men 20. juli 2021 ble Luusua tatt for doping. Finnen hadde testet positivt for drostanolon (masteron) og meldonium. Der første er et anabolt androgent steroid, det andre er en hjertemedisin. Begge står på WADAs liste over forbudte stoffer.
Da Luusua, som på det tidspunktet var på samling med det svenske topplaget Team Eksjöhus, ble utestengt i fire år av det svenske antidopingbyråets disiplinærutvalg.
Han anket dommen til den internasjonale voldgiftsdomstolen for sport (CAS) med begrunnelsen at han avsluttet sin aktive karriere i juli 2021, og at han derfor ikke lenger var underlagt WADAs bestemmelser. Men det var ikke før i september at Luusua kunngjorde at han la opp. Det gjorde han på sin Instagram-konto.
CAS var uenig med Luusua, og opprettholdt utestengelsen på fire år. I tillegg fikk finnen en bot på over en million kroner.
Les mer: Dopingtatt langrennsløper må betale 100 000 euro i bøter











