NM-stafetten: Gi oss folkefesten tilbake!

Halvparten av lagene kastet ut av NM-stafetten: Nå freser grasrota mot Skiforbundet. «NM-stafetten for herrer endte dessverre som en parodi på en folkefest!»

Halvparten av lagene kastet ut av NM-stafetten: Nå freser grasrota mot Skiforbundet. «NM-stafetten for herrer endte dessverre som en parodi på en folkefest!»

Av lagledere og støtteressurser i NM-Stafetten: Endre Haugen (Holmen IF), Lars Laukeland (Jutul IF), Bjørn Meinicke (Jutul IF), Erling Katla (Haslum IL), Eirik Asdøl (Jardar IL), Håvar Botterud (Bærums Skiklub)

Dette er en kommentar. Kommentarer, kronikker og debattinnlegg gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kommentarer, kronikker og debattinnlegg til Langrenn.com her [email protected]

Årets NM-stafett kunne blitt en folkefest. Løypene var fantastisk, skiføret kunne knapt vært bedre, og en dyktig arrangør hadde lagt alt til rette for at dette skulle bli Ski-Norges 17.mai. Kaldt vær gjorde at løypene ble endret og stilarten ble lagt om, men det tok vi alle på strak arm. Selv de med klassiskutstyr liggende hjemme.

Damestafetten ble en suksess. Topp og bredde kjempet lenge side ved side, og utøvere, støttepersoner og publikum fikk en NM-stafett som ble en folkefest verdig. Når noen lag etter hvert ble tatt igjen ga brede fine løyper god plass til alle. Alle fikk lov til å fullføre. 

Når herrene derimot skulle ut i sin NM-stafett, ødela en uforståelig juryavgjørelse festen for svært mange utøvere, lagledere og publikum. Lag etter lag ble vist ut av løypa, og til slutt var det bare halvparten av lagene som fikk fullføre stafetten. Resten måtte reise hjem med ødelagt NM-opplevelse, og ganske sikkerhet usikkerhet om de prioriterer å komme neste år. NM-stafetten for herrer endte dessverre som en parodi på en folkefest!

Juryens begrunnelse for å ta løpere ut av løypa er en historie for seg. Begrunnelsen var løpernes sikkerhet. Dette får det til å høres ut som at utøverne som ikke tilhører den absolutte elite i Norge er som «Bambi på glattisen». Sannheten er at de som går NM-stafetten alle er idrettsutøvere på høyt nivå, som trener hundrevis av timer i året, og har ekstremt mange mil på ski i kroppen. De klarer fint å takle løypene på Vind. Selv når de blir tatt igjen av noen med litt større fart bakfra. 

I ettertid har skiforbundet i VG utvidet begrunnelsen til å være av hensyn til utøvere, arrangøren og NRKs sikkerhet. Akkurat som om utøverne ville renne ned løypevakter og angripe NRK-folk langs løypa. Den risikoen ble vel bare høyere ved at de ble jaget ut av løypa. 

Nå skal det sies at juryen hadde kommunisert godt på forhånd at lag som ble tatt igjen måtte gå til sides og avbryte løpet. Men allerede lørdag skapte dette reaksjoner. Det var lag som sendte inn klager til juryen dagen før stafetten, og etter det vi kjenner til var det også lag som vurderte å trekke seg. Usikkerhet om det i det hele tatt ble noe renn i kulden, og gode utsikter til å bli kastet ut av sporet uten å få fullføre gjorde nok at flere droppet turen til Gjøvik.

En klok vurdering på Vind ville vært å se på tillegget i NSFs regelverk som kom etter rabalderet på Lygna i 2017, forrige gang mange lag ble tatt ut av NM-stafetten.

«I tillegg må løpere/lag som blir tatt igjen med en runde, øyeblikkelig vike til siden og uhindret slippe lagene forbi. De kan heller ikke legge seg på «hjul» på løpere som de blir tatt igjen av. Regelen er laget for at man skal slippe å ta stafettlag ut av stafetten. Dersom denne oppfordringen ikke følges blir lagene tatt ut av konkurransen».

For en klubb innebærer det mye tid og ressurser å stille lag til NM. Lag skal velges ut, det er reise og opphold for mange og ikke minst koster det å forberede ski til et stafettlag. Dersom systemet med «lapping» i NM-stafetten fortsetter så vil færre og færre klubber melde på sine lag til NM. Færre lag vil også påvirke publikumstallet. I NM er det mange som kommer for å heie på sine barn, barnebarn, søsken og kjente. Blant publikum på søndag var det kanskje en overvekt av disse. 

Hva vil vi egentlig at NM-stafetten skal være? Skal det være en folkefest der vi viser frem både bredden og toppen i norsk langrenn, eller skal det være et elitearrangement for de få. De som vi kan se på TV hver eneste helg gjennom hele vinteren. Vi er i hvert fall ikke i tvil om hva som gagner idretten vår best. NM-stafetten bør være en folkefest og skape en positiv opplevelse og motivasjon for både topp og bredde. 

Vi oppfordrer til slutt klubber i landet til å si sin mening via kretsene, og sørge for at vårmøtet i Norges Skiforbund setter en endelig stopper for denne ukulturen. La morgendagens helter fortsatt få stå side om side med landslagsutøverne på NM-stafetten. Og – la alle lag få fullføre neste NM-stafett. 

PS! Vi var hadde lag som var så heldige å få fullføre NM-stafetten, og klager ikke på vegne av våre egne. Men vi føler likevel at vi, og mange andre, ble frarøvet den folkefesten vi hadde sett for oss at det skulle bli. Det ønsker vi ikke en gang til.

Lagledere og støtteressurser i NM-Stafetten: Endre Haugen (Holmen IF), Lars Laukeland (Jutul IF), Bjørn Meinicke (Jutul IF), Erling Katla (Haslum IL), Eirik Asdøl (Jardar IL), Håvar Botterud (Bærums Skiklub)

Show sharing buttons

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Mest lest

  • 090220 Skidor, VM: Andrus Veerpalu på väg mot segern på 15 km © - 29514
    1

    Ny avsløring: Skistjernen dopet seg til VM-gull

    by Langrenn.com
    20.05.2026
  • Ane Appelkvist Stenseth of Norway competes in women's classic technique sprint prologue during the FIS Cross-Country World Cup on March 12, 2026 in Drammen.
    1

    La opp i april – nå er hun fru Ulvang

    by Langrenn.com
    15.05.2026
  • Perttu Hyvarinen of Finland after with his phone after men's cross country skiing 10 km classic technique interval start during Tour de Ski on December 31, 2023 in Toblach.
    1

    Verdenscupprofil raser etter OL-vraking: Nå legger han opp

    by Ingeborg Scheve
    04.02.2026
  • 1

    Gjør det igjen: Ny seier i Johaug-stil

    by Ingeborg Scheve
    01.02.2026
  • Mari Folkvord, COC Falun 2025 Foto: Daniel Eriksson / BILDBYRÅN
    1

    Norsk verdensmester legger opp, bare 26 år gammel

    by Langrenn.com
    02.06.2026

FlerE artikler

  • Påmelding åpner snart for BAD GASTEIN CLASSICS og BAD GASTEIN Vertical City Sprint

    Påmeldingen til BAD GASTEIN CLASSICS, et Ski Classics Challengers-arrangement, og BAD GASTEIN Vertical City Sprint åpner lørdag 27. juni.
    av Leandro Lutz
    25.06.2026
  • Slovakias damestjerner legger opp foran neste sesong

    av Kjell-Erik Kristiansen
    24.06.2026
  • Disse løper neste verdenscup for Norge

    av Kjell-Erik Kristiansen
    24.06.2026
  • Bare to menn slo Heidi Weng – i «feil idrett»

    av Ingeborg Scheve
    24.06.2026
  • Langrennstalent fikk sjokkbeskjed: Nå skal han sykle Tour de France

    av Ingeborg Scheve
    24.06.2026